Huom!

Olemme parhaillaan siirtämässä kreikka.nettiä uuteen serveriin, ja samalla uuteen ulkoasuun.

Uusiutumisprosessi vie kuitenkin oman aikansa, joten pyydämme käyttäjiltämme kärsivällisyyttä kunnes kaikki saadaan paikoilleen.

Keskustelu

Samoksen/Kokkarin tyylinen paikka muualla

Valvoja: modet

Samoksen/Kokkarin tyylinen paikka muualla

ViestiKirjoittaja TIntti » 14.01.2012, 12:15

Laitan tähän nyt vähän samaa juttua kuin tuonne matkailukeskusteluihinkin josko joku muu henkilö osaisi vinkata jotain.

Eli siis: mikä paikka teidän mielestänne vastaa luonteeltaan, kooltaan ja palveluiltaan Kokkaria? Jonnekin pitäisi ensi kesänä päästä mutta minne, sitäpä en tiedä. Ehdotettuja paikkoja Lefkas (Nidri), Naxos, Paleohora Kreetalla. Kamalasti rappusia ei voi olla koska olen polvikipuinen eli ei siis mitään sellaista paikkaa, jossa esim. rannalle pitää aina mennä rappusia pitkin. Vastauksia odottelen kiitollisena :D
TIntti

Re: Samoksen/Kokkarin tyylinen paikka muualla

ViestiKirjoittaja akana » 14.01.2012, 13:32

Tulipa nyt vielä mieleen, että Santorinin Kamari voisi tulla kysymykseen. Vaikka Santorinilla Thirassa ja Oiassa on kamalasti korkeuseroja ja portaita, niin Kamari on tasaista. Ja järjestys on meri-ranta-tavernat-tie, niinkuin tuolla toisessa ketjussa toivoit. Kamarin tuulisuudesta en tiedä, olen käynyt siellä vain yhtenä iltana syömässä ja vähän käpeksimässä.

Myös aiemmin suosittelemassani Kreetan Agii Apostolissa järjestys on sama, kahvilan ja tien välissä on vielä pientä pinjametsikköä. Ja kahvilassa voi istuskella ja valvoa samalla rantatuolilla olevia kamppeita, vaikka en kännykkää, kameraa tai rahoja koskaan missään jättäisi rannalle, kun menen kaffeelle tms. :oops:
akana

ViestiKirjoittaja mkhp » 14.01.2012, 14:30

Santorinilla vaan oikeastaan sinne menemisen idea on juuri kaldera ja sen mahtavat näkymät, vaan jos haluaa Firassa tai Oiassa käydä niin rappusia kulkematta ei siellä selviä. En voisi kuvitella viettäväni viikkoa pelkästään Kamarissa tai ylipäänsä siellä Santorinin "lattealla" laidalla, koska se on niin älyttömän pieni alue. Sekä Kamarin että Perissan rannat ovat suhteellisen hankalia, uimaan meno on siis vähintäänkin haasteellista... Voisin kuvitella, että liukkailla ja suht suurilla kivillä taiteilu ei myöskään ole polvivaivaisen ihanneharrastus. Muuten tietysti Santorini on sellainen vähintäänkin kerran elämässä koettava juttu :D Ja kuten monesti sanottu, makuasioitahan näistä monet aina on.
mkhp

ViestiKirjoittaja TIntti » 14.01.2012, 14:49

Luulen, että valinta on nyt tehty ja se suuntautuu Lefkakselle. Kiitokset suuret toisen ketjun kirjoittajien, jotka selvensivät asioita aika lailla :D Nyt vielä matkaseura innostumaan ja matkaa varaamaan!
TIntti

ViestiKirjoittaja Riinis » 14.01.2012, 16:47

Nidri on mukava, pieni paikka. Oltiin toissa vuonna Palmyra-hotellissa. Se on kivan rauhallisella paikalla, mutta hyttysiä on ihan sikapaljon. Meidän kolmannen kerroksen huoneistoomme niitä ei tullut, mutta matkakavereiden alemman kerroksen huoneisto oli varsinainen hyttyspesä. :oops: Edes hyttysverkot eivät auttaneet, niitä puski ilmeisesti oven ja lattian välisestä raosta tai jostain muusta oudosta paikasta. :twisted:
Työkaveri oli puolestaan Orion-hotellissa ja kehui sen maasta taivaisiin. Tosin hyttysvaivaa oli sielläkin ollut.
Jos Nidriin menette, kannattaa käydä Dimitrin tavernassa, joka on jonkin matkaa kylän ulkopuolella ylämäessä kukkulalla. Kävellen on aika rankka matka, mutta autolla tai taksilla pääsee kätevästi. Uskomaton näköala, hyvät ruuat. The Barrelista tykättiin myös.
Lefkadan kaupunkiin pääsee bussilla (jotka tosin ovat usein tupaten täynnä), paras uimaranta on Kathisma, jonne päästäkseen täytyy vuokrata auto. Porto Katsiki on upeannäköinen paikka sekin, mutta koska se on venekierrosten stoppipaikka, se on melko täysi ja rauhaton.
Mukavaa matkaa! Piipahtakaa ihmeessä myös Meganissilla tai veneretkellä kuikuilemassa Onassiksen saarta.
Riinis
Riinis

ViestiKirjoittaja TIntti » 14.01.2012, 17:36

Siitä vielä kysymys, että koska meltemi ei ihan sinne asti yllä, niin kuoleeko Nidrissä kuumuuteen? Tuuleeko ollenkaan?
TIntti

ViestiKirjoittaja Ålands Tapsa » 14.01.2012, 17:53

No Kokarin tyylinen paikka voi olla mikä tahansa "turistirysä" Kreikassa. Jos haluaa rauhallista, "aitoa Kreikkaa", jne... Samoksen "pääkaupunki" Vathy(Vathi) on oikea valinta. Älä kuitenkaan ota asumista keskustan hotelleista, vaan vähän reunalta. Gagou-beach'in läheltä (Kalami) löytyy asumuksia (huoneistoja ja pari hotellia) joissa voit viettää todella "unelmaloman". Itse kaupunki Vathy tarjoaa vaikka kuinka paljon mahdollisuuksia museoineen, kävelykatuineen, kaunginpuistoineen, rantakadun kahviloineen, Pythagorian-aukioineen jne... Olen itse viettänyt kesälomani Kreikassa vuodesta 1990 eri paikoissa. Kun tulin Vathy'in 2006 tuntui kuin olisi tullut kotiin, sitä tunnetta ei ollut koskaan ennen tullut. Itse menen 9 kesäkuuta Arlandasta Ateenaan ja edelleen Samokselle , majoitus Apatr. Anthemis, huoneisto 3 tai 4, 9-24.6. 24.6. jatkamme matkaa Ikarialle (3 yötä) ja sieltä Athenaan 27.6 (3 yötä). Ikaria-Athen lennot on vielä auki, täytyy odottaa että Olympic alkaa myydä lentoja. Kotiin tullaan 30.6. Mukavaa lomaa riippumatta siitä minne matkanne suuntautuu. 8)
Ålands Tapsa

ViestiKirjoittaja TIntti » 14.01.2012, 18:42

Vathissa on todella käyty muutamaan otteseen eikä oikein kumpikaan sytytty paikalle. Ehkä se oli kuitenkin vähän liian iso ja vilkas meidän makuumme, vaikka toki ihania pieniä kojuja ja kahviloita sielläkin oli. Voi kai joku Kokkaria turistirysäksikin nimittää; itse en tosin koskaan ole mieltänyt sitä sellaiseksi. Minusta se on aika samanlainen paikka kuin Patmos, joka ei kyllä edes voi olla turistirysä kun sinne eivät matkaa oikeastaan muut kuin purjeveneilijät... Siellä tuli myös oltua viikko ja samanlainen fiilis mielestäni kuin Kokkarissa.

Itse vierastan sellaista hotellikompleksialuetta, joka varta vasten on rakennettu turisteille. Tällainenhan Kokkari ei tosiaankaan ole, vaan kyllä siellä on ihan ympärivuotista asutusta. Mielestäni turistirysä poikkeea myös siinä, minkälaista palvelua saat asioidessasi. Kokkarissa monista tavernoiden pitäjistä, yhdestä autonvuokraajasta ja yhden hotellin omistajapariskunnasta on tullut ihan kavereita, joiden kanssa on istuttu ilta jos toinenkin. Tällaista en muista tapahtuneen esim. Costa del Solilla Espanjassa puhumattakaan siitä, että saisimme heiltä joulukortteja :)

Mutta jokainen on toki oikeutettu omaan mielipiteeseensä; jos Samokselta olisi pakko joku turistirysä hakea niin ehdottaisin sitten ennemminkin Pythagorionia, juuri niiden valtavien hotellialueiden vuoksi (jotka sinänsä ovat erinomaisilla paikoilla sellaisia etsiville).
TIntti

ViestiKirjoittaja marliel » 14.01.2012, 19:43

TIntti kirjoitti:Luulen, että valinta on nyt tehty ja se suuntautuu Lefkakselle. Kiitokset suuret toisen ketjun kirjoittajien, jotka selvensivät asioita aika lailla :D Nyt vielä matkaseura innostumaan ja matkaa varaamaan!

Moi, kirjoitinkin jo tuonne toiseen ketjuun ja ehdotin Pargaa, mutta pieleen meni, kun en tiennyt polvivaivoistasi :(
marliel

ViestiKirjoittaja Themis » 14.01.2012, 20:00

TIntti kirjoitti:Vathissa on todella käyty muutamaan otteseen eikä oikein kumpikaan sytytty paikalle. Ehkä se oli kuitenkin vähän liian iso ja vilkas meidän makuumme, vaikka toki ihania pieniä kojuja ja kahviloita sielläkin oli. Voi kai joku Kokkaria turistirysäksikin nimittää; itse en tosin koskaan ole mieltänyt sitä sellaiseksi. Minusta se on aika samanlainen paikka kuin Patmos, joka ei kyllä edes voi olla turistirysä kun sinne eivät matkaa oikeastaan muut kuin purjeveneilijät... Siellä tuli myös oltua viikko ja samanlainen fiilis mielestäni kuin Kokkarissa.

Itse vierastan sellaista hotellikompleksialuetta, joka varta vasten on rakennettu turisteille. Tällainenhan Kokkari ei tosiaankaan ole, vaan kyllä siellä on ihan ympärivuotista asutusta. Mielestäni turistirysä poikkeea myös siinä, minkälaista palvelua saat asioidessasi. Kokkarissa monista tavernoiden pitäjistä, yhdestä autonvuokraajasta ja yhden hotellin omistajapariskunnasta on tullut ihan kavereita, joiden kanssa on istuttu ilta jos toinenkin. Tällaista en muista tapahtuneen esim. Costa del Solilla Espanjassa puhumattakaan siitä, että saisimme heiltä joulukortteja :)

Mutta jokainen on toki oikeutettu omaan mielipiteeseensä; jos Samokselta olisi pakko joku turistirysä hakea niin ehdottaisin sitten ennemminkin Pythagorionia, juuri niiden valtavien hotellialueiden vuoksi (jotka sinänsä ovat erinomaisilla paikoilla sellaisia etsiville).

Patmosta meinasin myös ehdottaa, koska siellä oli jotakin samaa kuin Kokkarissa: pienehkö paikka, kuitenkin katseltavaa, ravintoloja kahviloita ja kauppoja, ja lyhyet etäisyydet. Uimarantoja, luontoa... rento tunnema. Meillä taitaa olla suhteellisen sama käsitys mukavasta lomakohteesta :) Minäkään en pidä Kokkaria tai Patmosta turistirysänä, eikä sitä tuntunut Pargassakaan. Platanias alkaa jo olla... Selväähän se on, että juuri Kokkari, Patmos niin kuin Parga ja Tiloskin ovat mukavia juuri siksi, että siellä on tiettyjä palveluja tarjolla, lähellä ja sopivaan aikaan. Verrattuna vaikka Vathiin, joka on kaupunki enemmäkin paikallisten tarpeisiin. Ja samaten luokittelisin ennemminkin Pythagorionin "rysäksi", jotakin siinä tunnelmassa vaan. En pidä näitä silti huonoina, ainoastaan erilaisina.

TIntti, minne sitten menettekin, tule kertomaan minkälaista siellä oli!

Ja minäkin osaltani totean, Pargassa voi katsella koko rantakadun ja osan kaupunkia polvivaivaisena (ehkä pyörätuolistakin), ainoastaan osa kylästä on rinteessä. Lefkaksesta kannattaa ehdottomasti tehdä retki Pargaan, ainakin jos auton vuokraa!
Themis

ViestiKirjoittaja TIntti » 14.01.2012, 21:27

Themis näyttää olevan aika samoilla aalloilla kuin minäkin :D Pakko oli sun innoittamana tsekata kunnolla myös tuo Parga; sitähän jo moni ehdottelikin ja mieskin sanoi sitä ihan ensimmäisenä. Tottahan on, että eihän niitä mäkiä tarvitse lähteä kiipeilemään (tai kiipeäminen kyllä onnistuu mutta alaspäin onkin jo vähän niin ja näin!) ja olisihan siellä se edullinen Rezi, mistä myöskin joku mainitsi jo aiemmin.

Huvittavaa sinällään, että katselin Tilosta jo ihan aluksi mutta hinta on minulle kyllä liian korkea. Ehkä sinne sitten kun pääsee kunnolla töihin :) Ehkä teen nyt niin, että esittelen molemmat vaihtoehdot ja katsotaan kumpaan suuntaan matka käy (no, eiväthän nuo kovin kaukana toisistaan tosiaan ole, Lefkas ja Parga). Luulen kyllä, että seuralainen valitsee Pargan. No, mikäpäs siinä, olen oikeasti itsekin aina halunnut mennä sinne mutta olen ajatellut, että siellä ei kävellä metriäkään ilman rappuja ja nyppylöitä mutta nyt taas tiedän siitäkin jo paljon enemmän:) Kiitoksia jälleen ihanat :)
TIntti

ViestiKirjoittaja Themis » 14.01.2012, 21:49

No niin! Pargassa pikkukatuja vaihvihkaa rappuja ylös ja huipulta taksilla takaisin satamakadulle 8) Siellä korkeimmalla harjalla menee tie linnoitukselle, sen varrella on näköalaravintoloja, joista muutamassa söin (hyvää ruokaa näköalasta huolimatta!) joten niihin voi hyvin tilata taksin ja tulla sillä alas. Osa pienistä kauppakaduista on vain kävelykujia, joten jos niitä haluaa katsoa, on könyttävä. Pargassa on kyllä kauppoja ja meininkiä ihan tasamaallakin. Itselläni ei polvi tms. niin erikoisesti vaivaa, mutta mielelläni käytän pikkukenkiä (tico tico) iltaisin enkä niillä kovin pitkiä matkoja kävele, enimmäkseen istuskelen 8) Itse majoituin juuri Rezissä ja siitä oli tosi helppo lähteä tavernoihin ;)

Tiloksen osalta, riippuen ajankohdasta, omatoimimatka voi tulla edullisemmaksi kun paketti. Kannattaa selvitellä! Itse vain kävin pakettimatkalta (Rhodos) ja tilasin hotellin Tiloksesta El-Ve-toursin kautta. Vaikka saari on pieni, siellä olisin voinut olla pitempäänkin. Todella mukava tunnelma, palvelu hyvää ja kiva ranta. Jos viettäisin siellä kaksi viikkoa, pitäisi olla jo omaa tekemistä, esim. maalaaminen tai kirjoittaminen/lukeminen. Viikko voisi vielä mennä rannassa ja oleskelemassa. Lefkas + retket on varmasti myös ihan mainio vaihtoehto, ja varmasti saatte myös Pargan matkan onnistumaan! Lefkaksessa itsessään ei ole raunioita, niin siellä en ole vielä käynyt. Tunnelman lisäksi haen nimittäin historiallisia retkeilykohteita lomillani.
Themis

ViestiKirjoittaja TIntti » 14.01.2012, 22:06

Juupa juu, niin turhamainen olen minäkin, että kamalista kivuista huolimatta illalla en ravintolaan lähde ilman korkoja :wink: Se hyvä puoli näissä polvissa on, että parin viinilaisillisen jälkeen ei kipua juurikaan enää tunnu (mikä kyllä kostautuu seuraavana päivänä, ei päässä vaan jaloissa...) Historiaa mekin aina etsimme ja nyt tuntuu, että viiden viikon jälkeen Samoksella ei sieltä enää hirveästi uutta löydy. No toisaalta voishan sen loman ottaa ihan vaan löhöilynkin kannalta mutta meille aina se Juttu on ollut vuokrata mönkijä millä sitten huristeltu läpi jokainen vuoristokylä, luostari ja rantapoukama:)

Siitä nyt vielä olisin kysynyt, että pakahtuuko sinne Pargaan? Tätä jo kyselin Lefkaksenkin kohdalla. Kokkarissahan tuulee aina ihanasti mutta entäs tuolla? Edes vähän...pliis...?
TIntti

ViestiKirjoittaja Themis » 14.01.2012, 22:24

Pakahtumisen osalta on vaikea mieltää, itseäni ei kuumuus ihan heti haittaa. Ehkä Pargassa oli kosteampaa kuin jossain etelämmissä saarissa, mutta en muista mitään tukalan vastenmielistä kuumuutta. Ateenassa ja Loutrakissa ollessa oli lähemmäs 40 astetta, Pargassa jotakin yli kolmenkymmenen; minä en kokenut näitä epämiellyttävänä. Useimmiten olen matkaillut elokuun loppupuolella, eli kuumimpaan aikaan, myös Pargasssa olin elokuun viimeisillä viikoilla. Pargassa, ja vielä enemmän Korfussa, voi tuolloin olla jo ukkosmyrskyjä, mutta ne eivät varsinaisesti lomaa pilaa, koska sade rankkuudesta huolimatta on yleensä lyhytaikainen. Hotelli Rezissä ei tarvittu edes ilmastointia, mutta tämä nyt riippuu mieltymyksistä.

Täytyy vielä sanoa, että ne pikku saaret mitä Pargan edustalla on, ovat tosi mukavia, ja rantaravintoloissa on hauska istua katselemassa merelle! Pargassa polkuveneily on mielekästä, koska ihan lähistöllä on paljon katseltavaa niin veden päällä kuin sukellellessa :)
Themis

ViestiKirjoittaja earisi » 14.01.2012, 23:12

Me olimme Pargassa muutama vuosi sitten, kun puoliso ei ollut ihan vielä pyörätuolikunnossa. Kun asuimme Rezissä , matka keskustaan oli vielä ihan taivallettavissa kun pysähtyi välillä Villa Rosassa drinkille ;) (Siellä oli todella loistava palvelu meille.) Valtoksessa ei tarvinnut käydäkään. keskustassa pystyimme pyörimään. Minä tosin kävin yksikseen mm. linnoituksella ym..
Tykkäsimme kovasti, mutta niin me tykkäsimme myös Kokkarista. En voi yhtyä omalta osaltani ÅT:n mielipiteeseen turistirysästä. Olimme tosin varhain keväällä. Niin kuin aina muutenkin olemme yrittäneet mennä. Työssä ollessa touko-kesäkuun vaihteessa hieman nipistäen.
earisi

ViestiKirjoittaja Ålands Tapsa » 15.01.2012, 12:18

earisi kirjoitti: En voi yhtyä omalta osaltani ÅT:n mielipiteeseen turistirysästä.

Ei Kokari tietenkään ole verrattavissa esim. Plataniakseen. Kuitenkin se satama tavernoineen on vain turisteille tehty. Vathya on kritiosoitu liian isoksi ja meluisaksi, se on kuitenkin tavallinen kreikkalainen pikkukaupunki. Sieltä löytyy kaikki se mitä paikalliset asukkaat ja turistit tarvitsee. Tulimme sinne pari vuotta sitten illalla (klo.23, koneet myöhässä matkalla) ja silloin oli ainoa ruokapaikka joka oli auki "torigrilli" josta saa parhaat pita-gyrokset. Kahvilat rantakadulla sulkivat siihen aikaan. Musiikiklubit Kalamiin päin alkoivat avata oviaan. Maria Simos avasi kauppansa (oli sulkenut klo. 23) vain meille ostaaksemme "first aid kit" (vettä ja Mythos olutta). Kaikesta huolimatta minkä kohteen valitsette, Samoksella tai muualla, oiken mukavaa ja rentouttavaa lomaa. Itse lähden 23. helmikuuta Barcelonaan, Tommi Tölkkö(entinen maajoukkue suunnistaja) on luvannut viedä Pyrenneille kunnon treeneihin. Maanantaina 27. helmikuuta jatkuu matka Gran Canaryalle jossa odottaa muutama hyvä suunnistusmaasto 1400-1800 metriä merenpinnan yläpuolella ja tietysti aurinko rannalla. On kova paine kun kilpailusarja vaihtui vuodenvaihteesa sarjasta H55 sarjaan H60. Saludos cordiales... 8)
Ålands Tapsa

ViestiKirjoittaja TIntti » 15.01.2012, 12:57

Kiitti Tapsa ja hyvää matkaa Barcelonaan, me encanta! (sanoo ihminen, joka ei pidä suurkaupungeista :lol: ). Eikä tämä minun Vathista pitämättömyys mitenkään kohdistu pelkästään Vathiin; en pitänyt myöskään Haniasta kun siellä aikoinaan tuli pyörähdettyä vaikka jonkun mielestä se on aivan ihana paikka. Oikeat suurkaupunkilomat ovatkin sitten ihan asia erikseen kuten Berliini, Barcelona ja Varsova mutta jotenkin itse kaipaan parin viikon lomalta ennen kaikkea kiireettömyyttä, en ihmishulinaa. Se tekee ainakin minut rauhattomaksi, enkä jaksaisi sitä niin kauaa. Mutta onhan se nyt luojan lykky, ettei me kaikki olla änkemässä samaan kohteeseen - silloin käsite "turistirysä" saisikin jo ihan uusia ulottuvuuksia :wink:
TIntti

ViestiKirjoittaja Ålands Tapsa » 15.01.2012, 13:35

No eihän Vathy mikään suurkaupunki/turistirysä ole. Jos menet rantakadulta ylöspäin tai ns. "Ano Vathi" vanhaan Vathiin niin ei ole tietoa mistään kaupunkihulinasta. Sieltä löytyy rauhaa ja mukavia tavernoja joista todella saa ns. kreikkalaista kotiruokaa.
Ålands Tapsa

ViestiKirjoittaja TIntti » 15.01.2012, 13:42

Sitä juuri tuossa tarkoitinkin, että vaikka Vathi ei ole suurkaupunki siinä mielessä miten suurkaupunki useimmiten ajatellaan, niin minulle se on silti liian iso kaupunki kahdeksi viikoksi. Kiva paikka ostoksien tekoon mutta en vain saanut sen tunnelmasta kiinni :( P.S Sen valoja on kyllä kiva ihastella Kokkarin rannalta 8)
TIntti

ViestiKirjoittaja Laku » 20.02.2012, 16:50

Tämän kun lukaisin niin pakko päästä Samokselle. :lol: Josko se vihdoin tässä onnistuis... ku ei tarvis löytää ku lennot -edulliset mieluiten. 8)
Laku

Paluu Samos